Zakres nadzoru sprawowanego przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego wobec XOOG 1 ASI S.A. („XOOG 1”) 

  1. Zakres nadzoru Komisji 

Nadzór Komisji w zakresie zgodności z prawem wykonywania działalności określonej w Ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi („UFI”) obejmuje zgodność tej działalności z przepisami UFI i przepisami wydanymi na jej podstawie oraz z bezpośrednio stosowanymi przepisami prawa unijnego regulującymi działalność w zakresie zbiorowego inwestowania oraz działalność zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, a także z mającymi zastosowanie do tych działalności przepisami.  

Na podstawie upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji osoba w nim wskazana ma prawo wstępu do pomieszczeń XOOG 1 w celu sprawdzenia, czy jego działalność jest zgodna z prawem.  

Komisja może nakazać XOOG 1, który narusza przepisy prawa, a także jeżeli zarządzana przez niego ASI narusza przepisy – zaprzestanie tych działań. Środek ten może być stosowany bez względu na zastosowanie innych sankcji określonych w UFI.  

Komisja monitoruje stosowanie przez XOOG 1 dźwigni finansowej AFI w odniesieniu do ASI w celu ustalenia, w jakim stopniu jej stosowanie przyczynia się do narastania ryzyka systemowego, ryzyka zakłóceń na rynkach lub zagrożeń dla rozwoju gospodarczego. Na żądanie Komisji XOOG 1 jest obowiązany wykazać w odniesieniu do ASI, że ustalone przez niego limity dźwigni finansowej AFI są odpowiednie i stale przestrzegane. Komisja monitoruje ryzyka związane ze stosowaniem dźwigni finansowej AFI. W przypadku gdy stosowana metoda może przyczynić się do narastania ryzyka systemowego lub ryzyka zakłóceń na rynkach, Komisja, w celu zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa systemu finansowego, w drodze decyzji, może:  

1) określić limity dźwigni finansowej AFI, którą XOOG 1 ma prawo stosować, lub  

2) nałożyć na XOOG 1 inne ograniczenia w zarządzaniu ASI w celu zmniejszenia ryzyka związanego ze stosowaną dźwignią finansową AFI (wyznaczając okres stosowania podjętych środków).  

Okres stosowania tych środków może zostać, w drodze decyzji, przedłużony. Komisja informuje niezwłocznie Prezesa Narodowego Banku Polskiego o takiej decyzji.  

W przypadku gdy XOOG 1 naruszy przepisy prawa, Komisja może, w drodze decyzji:  

1) wykreślić XOOG 1 z rejestru zarządzających ASI albo  

2) nałożyć karę pieniężną w wysokości do 500 000 zł na członka zarządu XOOG 1 odpowiedzialnego za zaistniałe naruszenie. Sankcja ta może być zastosowana łącznie z innymi sankcjami. Komisja może nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności oraz może nakazać ogłoszenie decyzji w dwóch dziennikach ogólnopolskich lub w inny sposób na koszt ASI, jeżeli jest to szczególnie istotne ze względu na ochronę interesów uczestników.  

W razie stwierdzenia na podstawie uzyskanych informacji, wyjaśnień i dokumentów przypadków naruszeń prawa lub interesu inwestorów XOOG 1, Komisja może powiadomić XOOG 1 i inne z nim współpracujące podmioty o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz wyznaczyć termin do ich usunięcia. Jeżeli uchybi on terminowi, Komisja na prośbę XOOG 1 może przywrócić ten termin. Przywrócenie terminu może nastąpić, jeżeli XOOG 1 uprawdopodobni, że uchybienie nastąpiło bez jego winy. Komisja informuje pisemnie XOOG 1 o przywróceniu terminu albo o odmowie jego przywrócenia. Komisja po rozpatrzeniu zastrzeżeń powiadamia XOOG 1 o sposobie ich rozpatrzenia. W powiadomieniu o rozpatrzeniu zastrzeżeń Komisja może:  

1) uwzględnić zastrzeżenia w całości lub w części i dokonać odpowiedniej zmiany w treści powiadomienia;  

2) nie uwzględnić zastrzeżeń, jeżeli są bezzasadne.  

W terminie 3 dni od dnia upływu terminu wyznaczonego do usunięcia nieprawidłowości, XOOG 1 informuje pisemnie Komisję o sposobie usunięcia nieprawidłowości. W razie nieusunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie, Komisja może zastosować wobec XOOG 1 odpowiednio sankcje określone w UFI.  

  1. Obowiązki sprawozdawcze XOOG 1 wobec Komisji 

XOOG 1 jest obowiązany sporządzać i przekazywać Komisji okresowe sprawozdania dotyczące:  

1) działalności inwestycyjnej,  

2) płynności i zarządzania ryzykiem,  

3) stosowania dźwigni finansowej AFI, (o ile dotyczy).  

XOOG 1 przekazuje Komisji na jej żądanie dodatkowe informacje niezbędne do monitorowania skutków jej działalności o znaczeniu istotnym dla funkcjonowania rynku finansowego. XOOG 1 w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego przekazują Komisji oraz inwestorom na ich żądanie sprawozdanie roczne. Corocznie takie sprawozdanie podlega badaniu przez biegłego rewidenta w ramach badania rocznego sprawozdania finansowego danego alternatywnego funduszu inwestycyjnego. XOOG 1 jest również obowiązany do przekazywania Komisji informacji uzupełniających niezbędnych do monitorowania ryzyka systemowego.  

XOOG 1 ma obowiązek dostarczania Komisji bieżących informacji dotyczących jego działalności i sytuacji finansowej, jak również dostarczania, na żądanie Komisji lub jej upoważnionego przedstawiciela, informacji, dokumentów lub wyjaśnień niezbędnych do wykonywania efektywnego nadzoru.